01‏/12‏/2009

محمد فؤاد يؤجل ألبومه ..


قال إيه .. علشان أحداث أم درمان بالسودان ..
يا عيني .. لأ أنا تعاطفت اوي اوي والله يا فؤش .. مش باين على وشي ؟؟
الآلبوم، واللي كان من المفترض ينزل بعيد الأضحى بس محدش لقاه في السوق، تم تأجيله حاليًا إلى نهاية العام ومع احتفالات رأس السنة ..
لأن ـ حسب كلام المتحدث الرسمي باسم فؤش (وفي أقوال أخرى الدب القطبي) ـ المغني بعد رجوعه من السودان حالته المزاجية كانت مش ولابد فقرر يأجل الألبوم ..
الكلام ده فكرني بالحفلات اللي اتأجلت بالعيد برضه للأسباب نفسها ..
أنا شخصيًا معنديش مشكلة يكون في تعاطف بين الفن واللي حصل بأم درمان، أنا بالعكس متعاطف جدًا مع اللي حصل بالسودان وشايف إن الجزائريين تعاملوا بشكل يثبت أصولهم البربرية .. بس برضه مينفعش من مغني إنه يعدل ميعاد إطلاق ألبومه حسب حالته العاطفية ..
بأوروبا والدول المتقدمة ـ يا باه ـ المغني أو المغنية بيعلنوا عن إصدار ألبوم قبلها بسنين وبيلتزموا بالميعاد ده .. ولما يتم التأجيل بيتم قبلها بشهور أو على الأقل بأسابيع مش بعد ميعاد الإصدار بالفعل وبعد ما الناس نزلت تدور على الألبوم ملقتوش ..
وبيكون التأجيل عادة لأسباب فنية بحتة .. زي إن في أغنية عاوز تضيفها، في أغنية عاوز تغير فيها .. إلخ .. مش علشان المغني مش طالبة معاه ..
ليه نخلي أحداث زي دي تأثر علينا سلبًا ؟! لأ نخليها تأثر علينا إيجابيًا ونطلع الألبومات والأفلام ونعمل حفلات ونوري الدنيه كلها إننا واقفين على رجلينا .. الموضوع مضايقنا وهنجيب حقنا .. بس بالوقت نفسه محدش يقدر يزعلنا بكلمة ..
يلا .. كل تأجيل وإنتم طيبين ..

0 comments:

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP